Details in Hungarian:
Az emlékezeti előhívás, mint a hosszú távú tanulás kulcsa
Racsmány Mihály
Tanulás és Emlékezeti Zavarok Kutatócsoport, MTA, TTK, KPI
Kognitív Tudományi Tanszék, BME
Az emlékezet folyamatainak kutatói régóta vizsgálják azokat a lényeges feltételeket, amelyek elengedhetetlenek a hatékony és tartósan fennmaradó tudás megszerzéséhez. Az alapvető kérdés az, hogy milyen viszony áll fenn a tanulást követően mérhető átmeneti tudás és a hosszú távú tanulás között. A tanár a tanítást követően képes megállapítani, hogy munkája milyen változásokat eredményezett a diák tudásában, azonban mind elméleti, mind pedig gyakorlati szempontból kulcskérdés, hogy mindebből mi marad fenn a tanítást követő napokban, hónapokban és mi válik a felejtés martalékává. Előadásomban azokat a kutatásokat tekintem át, amelyek az emlékezeti teszt hosszú távú hatásait vizsgálták. Saját kutatási adatainkat is bemutatva demonstrálni fogom az emlékezeti teszt pozitív és negatív hatásait. Áttekintem azokat a feltételeket, amelyek szükségesek ahhoz, hogy a tesztelés hatékonyan szabjon gátat a hosszú távú felejtésnek és kísérletet teszek arra, hogy mindezt összekapcsoljam az emlékezeti előhívás és a felejtés szövevényes viszonyával.